Ievadvārdi

Programma

Mākslinieki

Norises vietas

Presei

Par festivālu

Festivāla vēsture

Aina Kalnciema

Atbalstītāji

Kontakti

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen

Orķestris Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen tiek dēvēts par Stradivari pasaules vadošo kamerorķestru vidū. Tas ir talantīgu kamermūziķu orķestris, kuram piemīt spēja radīt spēcīgu mūzikas enerģiju. Bet reizē tas ir arī solistu ansamblis - katram no orķestra mūziķiem ir pa spēkam nospēlēt kādu koncertu savam instrumentam kopā ar savu orķestri. Orķestra repertuārs ir neierobežots. Tā spēle un stila izjūta ir vienlīdz spoža gan baroka un romantiskajā mūzikā, gan mūsdienu meistaru eksperimentos.

Kopš 2004. gada orķestri vada igauņu diriģents Pāvo Jervi. Viņš ir slavenā igauņu maestro Nēmes Jervi vecākais dēls un Kristjana Jervi vecākais brālis – unikālas, Ginesa rekordu grāmatas cienīgas diriģentu dinastijas pārstāvis. Šīs mākslinieciskās sadarbības panākumi runā paši par sevi. "Šīs vasaras svarīgākais notikums", 2005. gada augustā raksta New York Times. Die Welt nosauc Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen par "vienu no pašiem pārliecinošākajiem un iejūtīgākajiem mūsdienu orķestriem". 2007. gadā New York Sun cildinājis ansambli kā "mūslaiku autoritatīvu Bēthovena orķestri". Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen koncertu Pāvo Jarvi vadībā Zalcburgas festivālā 2004. gadā Standard nosaucis par vienu no "pagājušās vasaras Zalcburgas festivāla retajiem pārsteigumiem". "Pilns Bēthovena simfoniju cikls Zalcburgā 2009. gadā bija festivāla sensācija, un tas slavināts kā brīnums. (Salzburger Nachrichten). Pāvo Jarvi un orķestra sadarbības uzmanības centrā – un tādējādi jūsmīgo recenziju pamatā – ir Ludviga van Bēthovena simfonijas. Varētu likties, ka tā ir vienīgi rutīna un diža skaņraža atceres saglabāšana, taču koncertu laikā allaž izrādās, ka tās ir jaunas, apgarotas un ārkārtīgi bagātīgas šo tik bieži dzirdēto skaņdarbu versijas. Bēthovena Projekts, kura ietvaros tiek izpildītas un ierakstītas pašlaik vadošajā 5.1 DSD tehnikā visas Ludviga van Bēthovena simfonijas, sasniedzis augstāko punktu 2009. gadā. Papildus pilna simfoniju cikla trim sniegumiem – Theatre de Champs-Elysées Parīzē, Zalcburgas festivālā un Beethovenfest Bonnā – tika noslēgts Bēthovena ierakstu cikls SACD, laižot klajā divus pēdējos CD ar 2., 6. un 9. simfonijām. Šajā gadā Bēthovena Projekts tiks dokumentēts arī filmā. Deutsche Welle producē 90 minūtes garu televīzijas dokumentālo filmu, kura paredzēta DW-TV un kurai tiks ierakstīti lentē koncerti Beethovenfest Bonnā.

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen ar Pāvo Jarvi un citiem ievērojamiem viesdiriģentiem un starptautiski atzītiem solistiem uzstājas visas pasaules lielākajos festivālos un koncertzālēs. Kopš 2005. gada ansamblis ir Orchestra in Residence starptautiskajā Beethovenfest Bonnā. Orķestris pastāvīgi iepriecina klausītājus ar unikālo un radošo muzikālās interpretācijas stilu, kas apvienojas ar nekļūdīgu instinktu veidot tēlainas un labi pārdomātas programmas. Katrs mūziķis ir augsti motivēts muzicēt kamerstilā, tāpēc ansamblis var sniegt lieliskus koncertus pat bez diriģenta. Pamatojoties uz to, izveidojusies ilgstoša un produktīva muzikālā sadraudzība ar visā pasaulē slaveniem solistiem, piemēram, Sabine Meyer, Viktoria Mullova, Heinz Holliger, Olli Mustonen, Hélène Grimaud, Heinrich Schiff, Janine Jansen un Christian Tetzlaff.
Orķestra repertuārs sniedzas no baroka līdz pat mūsdienu mūzikai. Jau kopš sākuma ansambļa raksturīga iezīme bijusi sadarbība ar specifisku žanru speciālistiem. Tā, darbs ar tādiem diririģentiem kā Ton Koopman, Trevor Pinnock un Marc Minkovski ir tikpat dabisks kā sadarbība ar Heinz Holliger un Pierre Boulez. Turklāt orķestris turpina veltīt īpašu interesi "pretmeta" projektiem.

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen

Foto: Eberhard Hirsch

Orķestra vēsture: 1980. gadā dibinātais Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen sākumā bija parasta sastāva orķestris, ko veidoja grupa izcilu mūzikas studentu, lai motivētu viņu personīgo un muzikālo izaugsmi. Sākotnējās ugunskristības – uzstāšanās Apvienotajās Nācijās 1983. gadā un Gidona Krēmera uzaicinājums uz Lokenhauzu 1984./1985. gadā – lika pamatus orķestra strauji augošajai reputācijai. 1987. gadā ansamblim tika piešķirts oficiāls profesionāla kamerorķestra statuss Frankfurtē.

Kopš 1992. gada Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen orķestra bāze ir Brēmenes Brīvā Hanzas pilsēta, kur tas kļuvis par neatņemamu pilsētas mūzikas dzīves sastāvdaļu. Katru sezonu orķestris sniedz divas abonementa programmas, speciālus koncertus, trīs kamermūzikas programmas un brīvdabas festivālu Sommer in Lesmona. Kopš 1998. gada ansamblim ir arī būtiska loma Brēmenes mūzikas festivālā, kur tas uzstājas izcilos mūzikas skatuviskos uzvedumos kopā ar Klaus Maria Brandauer, kā arī ar citiem māksliniekiem. Orķestra iepriekšējie galvenie viesdiriģenti vai mākslinieciskie diriģenti bijuši, piemēram, Mario Venzago, Heinrich Schiff, Jiří Belohlávek un Thomas Hengelbrock. Muzikālais vadītājs no 1999. līdz 2003. gadam bija Daniels Hardings. Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pūšamo instrumentu solisti jau kopš 1990. gada uzstājušies kā pastāvīgs ansamblis. Viņi bijuši daudzos koncertceļojumos Vācijā un citās zemēs un ierakstījuši vairākus godalgotus CD. Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen daudzveidīgo repertuāru parāda orķestra daudzie CD ieraksti tādām ievērojamām ierakstu kompānijām kā Deutche Grammophon, Teldec, BMG, Virgin Classics, Decca, Berlin Classics un PentaTone. Pirmais Bēthovena cikla CD ar Pāvo Jarvi ieguvis prestižo German Record Critics' Annual Award par 2007. gadu. 2009. gadā Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen trīs CD saņēmuši ECHO Classic Awards.

Papildus koncertdarbībai 25 gadu gaitā orķestra mūziķiem īpaši svarīgi bijuši izglītojošie projekti. Tie iekļauj koncertu ievadlekcijas un seminārus, kā arī novatorisku sadarbību ar skolām un pieaugušo izglītības iestādēm.
2007. gada aprīlī Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen pārcēlās uz jaunām mēģinājumu telpām Gesamtschule Bremen-Ost (Brēmenes Austrumu Vispārizglītojošajā skolā). Mūziķi un skolēni strādā līdzās – tā ir unikāla pieredze visā pasaulē. Sava veida "nākotnes laboratorijā" kopā ar skolu izstrādāti daudzi jauni projekti un sadarbības programmas, kuras iespaido apkaimi un visu Brēmenes pilsētu. Orķestris un skola atzinībā par izcilo sadarbību 2007. gadā saņēmuši Zukunftsaward (Nākotnes balvu) kā "labākais sabiedriskais jaunievedums". Televīzijas stacija ARD šo unikālo "iedzīvotāju kopienu" atspoguļojusi 45 minūšu ilgā filmā ar nosaukumu "Bēthovens, reps un sapņi". Jaunā mēģinājumu vieta nodrošina arī plašas iespējas sabiedriskiem pasākumiem un ierakstu studiju ar SACD kvalitāti. Šeit ierakstīti divi no trim CD, kas saņēmuši ECHO Classic award par 2009. gadu.

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen organizēts kā ansamblis, kurā mūziķi ir vieni vienīgi partneri; tas nozīmē, ka viņi uzņemas pilnu atbildību ne vien par orķestra darbības māksliniecisko, bet arī par finansiālo pusi. Tas ir vēl vairāk ievērojami tāpēc, ka orķestris tiek subsidēts tikai par 39%, un pārējos 61% nopelna pats. Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen analizējis savu māksliniecisko un uzņēmējdarbību kopā ar Sārbrikenas universitātes profesoru Dr. Christian Scholz, vienu no vadošajiem speciālistiem jautājumos par augsta līmeņa snieguma grupām. Pamatojoties uz šī pētījuma datiem, izstrādāts menedžmenta līdzeklis – "5 sekunžu modelis", ko orķestris izmanto, lai pastāvīgi optimizētu tā (augsto) izpildījuma līmeni. Kopā ar profesoru Dr. Christian Scholz orķestris tagad piedāvā "5 sekunžu modeli" ieinteresētajām biznesa un rūpnieciskā sektora kompānijām kā menedžmenta mācības līdzekli darbiniekiem. 2008. gadā Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen saņēma German Founders balvu, ko sniedz Porsche, televīzijas stacija ZDF, žurnāls Stern un Sparkasse krājbanku grupa "par veiksmīgu menedžmenta un kultūras apvienojumu: vadošs orķestris ar visaugstāko kvalitātes standartu, kurš vienlaikus ievada mūzikas izglītībā jaunatni no nelabvēlīga rajona".

Die Deutsche Kammerphilharmonie Bremen milzīgajos panākumos būtiska loma ir tā uzticīgajiem partneriem un sponsoriem; orķestra galvenie sponsori ir Kraft Foods, Bremen Sparkasse un Kaefer Isoliertechnik. Taču īpaši jāuzsver, ka orķestra darbs nebūtu iespējams bez Brēmenes pilsētas dāsnās palīdzības. Orķestra projektus turklāt atbalsta daudzie tā draugi un patroni; tie sniedz būtisku ieguldījumu, lai nodrošinātu orķestra darba ilgstošu turpinājumu tā māksliniecisko mērķu sasniegšanai.

Diriģents Reinhards Gēbels (Reinhard Goebel)

Reinhard Goebel

Reinhards Gēbels, agrāk plaši pazīstamais pasaulslavenā senās mūzikas ansambļa Musica Antiqua Köln dibinātājs, tagad kļuvis par ievērojamu "moderno" orķestru diriģentu. Viņš dzimis 1952. gadā un vijoļspēli sācis mācīties divpadsmit gadu vecumā. Jau ļoti agri viņam radās sevišķa interese par seno mūziku. Vijoles spēli viņam mācījuši tādi mūziķi kā Franzjosef Maier, Eduard Melkus, Marie Leonhardt un Saschko Gawriloff, starptautiski pazīstams grūtu modernu partitūru speciālists.

1973. gadā Reinhards Gēbels nodibināja Musica Antiqua Köln un 1978. gadā parakstīja speciālu līgumu ar Deutsche Grammophon Gesellschaft – Archiv Produktion. Tādējādi viņš varēja nostiprināt savu statusu kā viens no Eiropas pašiem izcilākajiem senās mūzikas interpretētājiem, it īpaši kā autoritāte vācu baroka mūzikas repertuārā. Viņa ieraksti ar ansambli Musica Antiqua Köln noteica augstus mākslinieciskos standartus un saņēma visizcilākos ierakstu apbalvojumus pasaulē, tostarp vairākas Gramophone balvas, kā arī Siemens-Förderpreis un Telemann-Preis no Magdeburgas pilsētas un Förderpreis des Landes Nordrhein-Welstfalen. 1997. gadā Reinhard Goebel no bijušā premjerministra Johannes Rau saņēma Staatspreis des Landes Nordrhein-Welstfalen. 2007. gada aprīlī Reinhard Goebel tika apbalvots ar IAMA balvu Londonā, bet 2008. gada februārī saņēma Diapason d'Or par CD Mocarts Parīzē.

Gadu gaitā Reinhards Gēbels senās mūzikas sfērā allaž palicis ietekmīgs autsaiders, jo pastāvīgi tiecies estētiski bagātināt šo jomu, polemiski interpretējis standarta repertuāru un veidojis programmas, ko nekad nav pielāgojis modei.

Tagad Gēbels uzstājas kā viesdiriģents ar "moderniem" orķestriem: Beethoven Orchester Bonn, Duisburger Philharmoniker, Gewandhaus Leipzig, Minhenes un Cīrihes kamerorķestri, Drēzdenes filharmonijas orķestris, Deutsche Symphonieorchester Berlin, Komische Oper Berlin orķestris, Hamburger Symphoniker, Cīrihes Tonhalle-Orchester, Londonas Royal Philarmonic Orchestra, Kopenhāgenas Karaliskais operas orķestris, Venēcijas un Padujas orķestris, Parīzes Orchestre National d'Île de France un lielie Vācijas radio orķestri, tostarp WDR Köln, BR München, HR Frankfurt, SR Saarbrücken un NDR Hannover – šie ir tikai daži piemēri.

Reinhards Gēbels diriģējis lielos orķestrus Augsburgā, Berlīnē, Darmštatē, Drēzdenē, Esenē, Frankfurtē, Kaselē, Leipcigā, Minhenē, Nirnbergā, Bredā, Hāgā, Eindhovenā, Vintertūrā, Cīrihē, Padujā, Ženēvā un Parīzē. 2008. gada vasarā viņš uzstājies festivālos Herrenchiemsee, Brühl, Turku un Vantaa Somijā. 2009. gada janvārī Reinhards Gēbels iecelts par pirmo viesdiriģentu Bauerische Kammerphilarmonie. 2009. gada maijā viņš debitējis ar Sächsische Staatskapelle Dresden, ar Taipei Philharmonic Taivānā un 2009. gada oktobrī Austrālijā ar Melburnas simfonisko orķestri.

Reinhards Gēbels diriģējis Hannoveres operā (visas Monteverdi operas), Freiburgas un Kopenhāgenas operās (Hendeļa operas), kā arī Manheimas (Piccini Catone in Utica), Kīles (Pērsela Dido and Aeneas), bet nesen Reinsbergas (Dītersdorfa Doktor und Apotherker) operās; viņu sevišķi vilina 17. un 18. gs. repertuāra uzvedumi. Diriģents dedzīgi tiecas atjaunot Baha un viņa laikabiedru mūzikas izpildījumu lielo orķestru programmās, no kurām tā pazuda, kad radās specializētie attiecīgā laikmeta instrumentu ansambļi.
Tāpat kā iepriekš kopā ar ansambli Musica Antiqua Köln, Reinhards Gēbels sadarbojas ar pasaulslaveniem solistiem, tostarp ar Christine Schäfer, Anne Sofie von Otter, Leonidas Kavakos, Kim Kashkashhian, Jan Vogler, Martin Stadtfeld un māsām Labèque.

Programma:

I

Johanns Sebastians Baha Das musikalische Opfer BWV 1079: Canones Diversi
Vilhelms Frīdemanns Bahs Sinfonija fa mažorā (Falck 67), daļas: Vivace, Andante, Allegro
Vilhelms Frīdemanns Bahs Koncerts flautai, stīgām un klavesīnam re mažorā

II
Karls Filips Emanuels Bahs Koncerts čellam la minorā Wq 170
Johanns Kristofs Frīdrihs Bahs Ino - kantāte soprāna solo, stīgām un klavesīnam

 

PIRKT BIĻETES

Atpakaļ

Baha muzikas fonds, Hipokrata iela 35-32, LV-1079, Riga, Latvija, talr.: 29208181, e-pasts: bachfestival@inbox.lv