Ievadvārdi

Programma

Mākslinieki

Norises vietas

Presei

Par festivālu

Festivāla vēsture

Aina Kalnciema

Atbalstītāji

Kontakti

Les Ambassadeurs

 

Les Ambassadeurs

Ansamblis Les Ambassadeurs  un  Alexis Kossenko kopā īsteno sapni par Eiropas orķestri, kas izmanto dažādu laikmetu mūzikas instrumentus, lai spēlētu plašu repertuāru, kuru līdz šim sadrumstalojusi specializācija.  Vienlaikus būdami godīgi vēstneši, kaislīgi izpildītāji un iedvesmoti radītāji, mūziķi redz savu misiju atklāt pēc iespējas plašākai publikai nebeidzamo emociju gammu, kuru sniedz mūzikas pārdzīvojums.
Aizejot aizvien tālāk projām no dogmām, modes strāvojumiem un skolām, Les Ambassadeurs meklē ideālu izteiksmes formu, kurā seno instrumentu gramatika, retorikas māksla un muzikālais instinkts neizslēdz cits citu.
Starp saviem daudzveidīgajiem projektiem, kas ietver Baha, Ramo, Hendeļa, Mocarta, Rosīni, Stravinska un Debisī mūziku, Les Ambassadeurs velta īpašu uzmanību Baha laikmeta Drēzdenes Hofkapelle atdzimšanai, kas tajos laikos bija izslavēts kā „visskaistākais orķestris pasaulē” ar savu priekšzīmīgo disciplīnu, mūziķu virtuozitāti un mirdzošo krāsainību, kas to padarīja par pirmo “moderno” orķestri. Pārsteidzoša bija arī iniciatīva pulcēt kopā mūziķus no visas Eiropas. Tieši Drēzdenē itāļu, franču un vācu stili savienojās, veidojot   “Goûts Réunis” – gaumju saplūsmi -  kuru tik augstu vērtēja Telemans.
Pēc atzinīgi vērtētajiem koncertiem “Bozar” (Daiļo mākslu pilī) Briselē un Luvras Auditorijā Parīzē  Les Ambassadeurs un Alexis Kossenko 2011.-2012. gada sezonā dodas uz Austriju, Franciju, Poliju, Bulgāriju, Latviju un Slovēniju.  Nākotnes plānos ir Mocarta skaņdarbu disks (koncertu ārijas, klavierkoncerts un operu uvertīras) sadarbībā ar  Alpha ierakstu studiju.

Astoņpadsmitā gadsimta pirmajā pusē kādam orķestrim bija tāda meistarības reputācija, ka izcilākie Eiropas komponisti uzskatīja par godu veltīt tam savus skaņdarbus. Tā bija Drēzdenes Hofkapelle  - „virtuozu armija”, kas vijolnieka Johana Georga Pisendela vadībā  bija sasniegusi nepieredzētu perfektuma līmeni, izpildījuma spožumu un izsmalcinātību, instrumentālu krāsainību un spēku. Šodien tādu orķestri sauktu par „labāko pasaulē”. Pisendels, kuru viņa orķestra mūziķi mīlēja un cienīja, bija ne tikai lielisks koncertmeistars, bet arī entuziastisks jaunu skaņdarbu pasūtītājs ar iespaidīgu draugu loku – Telemans un Vivaldi uzturēja ar viņu ciešus sakarus par spīti attālumam un regulāri veltīja krāšņus un sarežģītus skaņdarbus  ‘Siņjoram Pisendelam” un „Drēzdenes orķestrim”. Starp tiem arī Vivaldi Concerto re mažorā RV 564a 2 obojām, 2 vijolēm un orķestrim. Arī Pisendels pats bija atzīstams komponists, par ko var pārliecināties, klausoties viņā Sonāti do minorā orķestrim.

Les Ambassadeurs aicina klausītājus atklāt Drēzdenes orķestra neparasto repertuāru, kurā ir gan iespaidīgi sakrālās mūzikas paraugi, gan operas un instrumentālie skaņdarbi. Īpaša vērība tiek veltīta čehu komponistam Jan Dismas Zelenka, kura daiļrade ir atklāta no jauna un pamazām atgūst savu vietu baroka laikmeta ģēniju vidū. Zelenka bija Drēzdenes orķestra mūziķis un spēlēja tur dubultbasu no 1710. līdz 1711. gadam. Drīz pēc tam viņš sāka arī komponēt un aizvietot kapelmeistaru Johanu Dāvidu Heinihenu, pēc kura nāves cerēja pārmantot viņa posteni. Tomēr tas tika harizmātiskajam un starptautiski atzītajam Hassem, un ar šo „nodevību” var daļēji izskaidrot Zelenkas skaņdarbu tumšo un ciešanu pilno noskaņu. Tie krasi kontrastē ar Heinihena vieglo un gaismas pilno mūziku.
Zelenkas visnozīmīgākais orķestra mūzikas devums ir 6 concerti fatti in fretta a Praga, 1723 – „6 koncerti, kas steigā sacerēti Prāgā 1723. gadā”. Šī steiga ir acīmredzama, jo manuskriptus var tikai ar grūtībām izlasīt, un tajos ir tikai 4 darbi, precīzāk – trīs un viens nepabeigts!
Drēzdenē tradicionāli tika sacerētas „serenate” – nelielas operas, kas tika producētas bez skatuves iestudējuma. Zelenkas Il Diamante ir šā žanra darbs. Venēras āriju tajā dziedāja tā laika visslavenākais soprāns – Hasses dzīvesbiedre Faustina Bordoni.
Hendelis apmeklēja Drēzdeni 1719. gadā sakarā ar kroņprinča kāzām. Drēzdenes orķestris koncertos atskaņoja Hendeļa operu uvertīras. Visiespaidīgākā no tām, iespējams, ir Agrippina  ar savām teatrālajām modulācijām un negaidīto finālu.
Johana Ādolfa Hasses pēdējā opera Il Ruggiero  veido saikni starp baroka un klasisko laikmetu. Heroiskā Bradamnates ārija prasa neparastu virtuozitāti un ārkārtīgu soprāna balss diapazonu straujās koloratūras pasāžās no alta reģistra līdz augšējam re.

Programma:

Johann Georg PISENDEL
Sonata in c minor
Largo – Allegro  

Jan Dismas ZELENKA
Qui tollis peccata mundi from Missa dei Filii ZWV 20

Qui tollis peccata mundi, miserere nobis.
Qui tollis peccata mundi, suscipe deprecationem nostram.

Jan Dismas ZELENKA
Gloria Patri from Miserere ZWV 57

Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto

Jan Dismas ZELENKA
Ouverture à 7 concertanti in F major ZWV 188
Aria

Jan Dismas ZELENKA
Benedictus from Missa sanctissimae Trinitatis ZWV 17

Benedictus qui venit in nomine Domini

Johann David HEINICHEN
Concertino in D major from Missa 9 for flute and orchestra
Allegro

Johann David HEINICHEN
« Et in Spiritum Sanctum » from Missa 12

Et in Spiritum Sanctum, Dominum et vivificantem,
qui ex Patre Filioque procedit.
Qui cum Patre et Filio simul adoratur et conglorificatur:
qui locutus est per prophetas.
Et unam, sanctam, catholicam et apostolicam Ecclesiam.
Confiteor unum baptisma in remissionem peccatorum.
Et expecto resurrectionem mortuorum

Antonio VIVALDI
Concerto in D major RV 564a for 2 oboes, 2 violins & orchestra
Allegro – Adagio non molto – Allegro  

--------------------------


Jan Dismas ZELENKA
Ouverture à 7 concertanti in F major ZWV 188
Ouverture – Siciliano – Folie

Antonio LOTTI
Aria (Isilde) « Sospirando, lagrimando » from Giove in Argo

Sospirano, lagrimando, griderò che son tradita
senza padre, e senza regno.
Minacciando udite l'Idra inuitarui a Radamanto
già ministro del mio sdegno.

Jan Dismas ZELENKA
Aria di Venere « Qui piegate, qui posate » from Serenta « Il Diamante » ZWV 177

Recit (VENERE) :
Dove Amor si festeggia,
il nome moi forse posto è in oblio ?
Votra felicità render perfetta
io sola posso, illustri sposi, e scendo
dal terzo cielo al bel disegno accinta.
Vanti Giugno il suo dono,
chè ella da me con più bei doni e vinta.
Vengon meco il piacer, gli scherzi arditi,
non meno dolci e men cari,
quei che sembran ripulse e sono inviti.
Io sol porgo gli affetti,
io sol secondo i letti,
devesi a me quanto respira e vive ;
e se cosa leggiadra il mondo abbella,
tutto è virtù di mia benigna stella.
Aria :
Qui piegate, qui posate,
mie colombe, i vanni erranti.
E alternando e morsi e baci
dolci sdegni e dolci paci
insegnate alla coppia degli amanti.


Georg Friedrich HÄNDEL
Ouverture from Agrippina HWV 6

Johann Adolf HASSE :
Aria di Bradamante "Faro ben io" from Il Ruggiero

Farò ben io frà poco impallidir l'audace
che vuol turbar la pace d'un si costante amor.
Vedrà quanto più fiero divien l'ardor guerriero
quando congiura insieme con l'amoroso ardor.

Baha muzikas fonds, Hipokrata iela 35-32, LV-1079, Riga, Latvija, talr.: 29208181, e-pasts: bachfestival@inbox.lv