Ievadvārdi

Programma

Mākslinieki

Norises vietas

Presei

Par festivālu

Festivāla vēsture

Aina Kalnciema

Atbalstītāji

Kontakti

Collegium Vocale Gent
Mākslinieciskais vadītājs  Filips Herrevege (Philippe Herreweghe)

 

Collegium Vocale Gent
2010. gadā ansamblis Collegium Vocale Gent svinēja savu 40. jubileju, kopš Ģentes Universitātes studentu grupa pēc Filipa Herevega iniciatīvas bija to nodibinājusi. Viņi bija vieni no pirmajiem kolektīviem, kas ieviesa jaunas idejas baroka mūzikas atskaņošanā un vokālajā mākslā. Ar savu autentisko, uz tekstu orientēto un retorisko pieeju ansambļa skanējums ieguva tādu caurspīdīgumu, kas tam atnesa pasaules slavu un iespēju uzstāties uz lielākajām skatuvēm un mūzikas festivālos Eiropā, Izraēlā, ASV, Krievijā, Dienvidamerikā, Japānā, Honkongā un Austrālijā.

Pēdējo gadu laikā Collegium Vocale Gent ir organiski izaudzis par ļoti elastīgu ansambli, kura plašais repertuārs aptver visdažādākos stilistiskos periodus. Tā lielākais spēks ir ideāli atbilstošu mākslinieku pieaicināšana jebkuram muzikālam projektam. Piemēram, Renesanses mūziku izpilda sešu līdz divpadsmit dziedātāju grupa. Vācu baroka mūzika, it īpaši J.S.Baha vokālie skaņdarbi, drīz kļuva par grupas specialitāti un tagad ir briljants tās kronī. Šodien Collegium Vocale Gent atskaņo šo mūziku nelielā ansamblī, kurā dziedātāji izpilda gan kora, gan solo partijas. Collegium Vocale Gent aizvien dziļāk specializējas arī romantisma, moderno un mūsdienu oratoriju repertuārā. Tādēļ ansamblis ir nodibinājis partnerattiecības ar Accademia Chigiana Sjennā, Itālijā, un kopš 2011. gada saņem atbalstu no ES Kultūras programmas. Tā rezultātā ir izveidots kopīgs simfoniskais koris, kurā tiek iesaistīti dziedātāji no visas Eiropas, un pieredzējuši mākslinieki dzied kopā ar jaunajiem talantiem. Līdztekus Collegium Vocale Gent veic arī ļoti svarīgu izglītošanas darbu.

Papildus savam pašu baroka orķestrim, Collegium Vocale Gent šo projektu īstenošanā sadarbojas ar vairākiem mūzikas vēsturē lietpratīgiem instrumentālajiem ansambļiem – Orchestre des Champs Elysées, Freiburger Barockorchester un Akademie fűr Alte Musik Berlin. Tas arī muzicē kopā ar izciliem simfoniskajiem orķestriem – Karalisko Flāmu filharmonijas orķestri, Budapeštas Festivālu orķestri un Amsterdamas Karalisko  Concertgebouw  orķestri. Ansamblis ir uzstājies kopā ar tādiem vadošiem diriģentiem kā Nikolaus Harnoncourt, Sigiswald Kuijken, René Jacobs, Paul van Nevel, Iván Fischer, Marcus Creed, Kaspars Putniņš, Yannick Nézet-Séguin un daudziem citiem.

Filipa Herreveges mākslinieciskajā vadībā Collegium Vocale Gent ir izveidojis iespaidīgu diskogrāfiju ar vairāk nekā 80 ierakstiem, no kuriem vairums iznākuši ar Harmonia Mundi France un Virgin Classics zīmoliem. 2010. gadā Filips Herrevege nodibināja pats savu ierakstu firmu ar zīmolu phi , lai iegūtu lielāku māksliniecisku brīvību un izveidotu bagātīgu un dažādu ierakstu katalogu.  2011. – 2012. gadā iznāca kompaktdisks ar J.S.Baha Motetēm (LHI 002), kuram sekoja Johannesa Brāmsa skaņdarbi korim (LPH 003), jauns Baha Mesas Si minorā ieraksts (LPH 004) un  T.L. de Viktorijas Officium defunctorum (LPH 005).

Collegium Vocale Gent darbojas ar Flandrijas reģiona Austrumflandrijas provinces un Ģentes pilsētas finansiālu atbalstu. 2011. gadā ansamblis kļuva par Eiropas Savienības vēstnieku.

© collegium vocale gent/jens van durme [2012.g. jūnijs]

 

Philippe Herreweghe

 

Philippe HerrewegheFilips Herrevege dzimis Ģentē, Beļģijā, un studējis gan tās universitātē, gan mūzikas konservatorijā, kur apguva klavierspēli pie Marcel Gazelle. Tajā laikā viņš sāka arī diriģenta karjeru un 1970. gadā nodibināja kolektīvu Collegium Vocale Gent. Nikolaus Harnoncourt un Gustav Leonhardt, kas bija ievērojuši mākslinieka novatorisko daiļradi, uzaicināja viņu piedalīties visu J.S.Baha kantāšu ierakstā.
Herreveges enerģiskais, autentiskais un retoriskais baroka mūzikas traktējums jau drīz ieguva atzinību. 1977. gadā viņš nodibināja ansambli  La Chapelle Royale Parīzē un kopā ar to atskaņoja Francijas Zelta laikmeta mūziku. No 1982. līdz 2002. gadam viņš bija Académies Musicales de Saintes mākslinieciskais vadītājs. Šajā laikā viņš nodibināja vairākus jaunus ansambļus, veica vēsturiski pareizas un labi pārdomātas interpretācijas repertuārā, kas aptvēra laiku no Renesanses līdz mūsdienu mūzikai.  Šo kolektīvu vidū ir  Ensemble Vocal Européen, kas specializējas Renesanses polifonijā, un Orchestre des Champs Elysées, kas tika dibināts ar mērķi spēlēt romantisma un pirmsromantisma repertuāru ar oriģinālajiem instrumentiem. Kopš 2009. gada Filips Herrevege kopā ar Collegium Vocale Gent rosīgi strādājuši pie liela Eiropas mēroga simfoniskā kora izveides pēc prestižās Sjennas Academia Chigiana uzaicinājuma un kopš 2011. gada – ar Eiropas Savienības Kultūras programmas atbalstu.
Filips Herrevege pastāvīgi meklē jaunus izaicinājumus mūzikā un kopš zināma laika ir aktīvi atskaņojis dižākos skaņdarbus no Bēthovena līdz Gustavam Māleram. Kopš 1997. gada viņš ir Karaliskās Flandrijas filharmonijas galvenais diriģents, bet kopš 2008. gada - viesdiriģents Nīderlandes Radio kamerorķestrī. Mākslinieks ir ļoti pieprasīts tādos orķestros kā Amsterdamas Concertgebouw, Gewandhaus Leipcigā un Berlīnes Mālera kamerorķestrī.
Gadu gaitā Filips Herrevege kopā ar visiem saviem ansambļiem ir izveidojis plašu diskogrāfiju ar vairāk nekā 100 ierakstiem, kas izdoti ar tādiem zīmoliem kā Harmonia Mundi France, Virgin Classics un Pentatone. Starp spilgtākajiem skaņdarbiem minami Lassus Lagrime di San Pietro, Baha Mateja pasija, visas Bēthovena un Šūmaņa simfonijas, Mālera dziesmu cikls  Des Knaben Wunderhorn, Bruknera 5. simfonija , Šēnberga Pierrot Lunaire un Stravinska Psalmu simfonija. 2010. gadā viņš nodibināja pats savu skaņu ierakstu firmu phi, lai iegūtu lielāku radošu brīvību bagātīga un dažāda skaņdarbu kataloga veidošanā. Pirmais ieraksts bija Gustava Mālera 4. Simfonija (PHI 001), kuram sekoja  J.S.Baha Motetes (PHI 002) un Baha Mesa Si minorā (LPH 004), Johannesa Brāmsa darbu ieraksts (LPH 003) un 2012. gadā - T.L. de Viktorijas Officium defunctorum (LPH 005).
Par savu konsekvento māksliniecisko jaunradi un atdevi Filips Herrevege ir saņēmis daudzas atzinības Eiropā. 1990. gadā Eiropas mūzikas prese viņam piešķīra Gada mūzikas personības nosaukumu. 1993. gadā  Herrevege un Collegium Vocale Gent tika iecelti par Flandrijas kultūras vēstniekiem. Vēl pēc gada viņš saņēma Beļģijas Mākslas un literatūras virsnieka ordeni, bet 1997. gadā kļuva par Lēvenas Katoļu universitātes goda doktoru. 2003. gadā mākslinieks tika iecelts par Francijas Goda leģiona kavalieri. 2010. gadā Leipcigas pilsēta apbalvoja viņu ar Baha medaļu par viņa lielajiem nopelniem Baha mūzikas atskaņošanā.
© collegium vocale gent/jens van durme [2012.g. jūnijs]

 

Programmā:

 

Heinrich Schütz (1585-1672)
PSALMEN DAVIDS 1619    



Der Herr sprach zu meinem Herren            Psalm 110
SWV 22 Psalmen Davids 1619

Warum toben die Heiden                Psalm 2    
SWV 23 Psalmen Davids 1619

Ach Herr, straff mich nicht in deinem Zorn        Psalm 6    
SWV 24 Psalmen Davids 1619

Aus der Tiefe ruf ich, Herr, zu dir            Psalm 130
SWV 25 Psalmen Davids 1619

Ich hebe meine Augen auf                Psalm 121
SWV 31  Psalmen Davids 1619                

Michael Praetorius (ca.1571-1621)
Magnificat: Meine Seel erhebt den Herren
FromPolyhymnia Caduceatrix & Panegyrica                        

interval

Ich freu mich des, das mir geredt ist            Psalm 26
SWV 25 Psalmen Davids 1619

Der Herr ist mein Hirt                    Psalm 23
SWV 33  Psalmen Davids 1619

An den Wassern zu Babel
SWV 37 Psalmen Davids 1619

Ist nicht Ephraim mein teurer Sohn            Moteto
SWV 40 Psalmen Davids 1619

Die mit Tränen säen                    Moteto
SWV 42 Psalmen Davids 1619

Wohl dem, der den herren fürchtet
SWV 44 Psalmen Davids 1619

Magnificat: Meine Seele erhebt den Herren
SWV 494: from Schwanengesang

Baha muzikas fonds, Hipokrata iela 35-32, LV-1079, Riga, Latvija, talr.: 29208181, e-pasts: bachfestival@inbox.lv