Ievadvārdi

Programma

Mākslinieki

Norises vietas

Presei

Par festivālu

Festivāla vēsture

Aina Kalnciema

Atbalstītāji

Kontakti

Red Priest
Lielbritānija

Red Priest

Pīrss Adamss (Piers Adams) - blokflautas
Džūlija Bišopa (Julia Bishop) - vijole
Andžela Īsta (Angela East) - čells
Hovards Bīčs (Howard Beach) - klavesīns

Red Priest ir viens no veiksmīgākajiem ansambļiem senās mūzikas jomā. Šis neparastais ansamblis, kas tā nosaukts par godu sarkanmatim garīdzniekam Antonio Vivaldi, reprezentē pārgalvīgu virtuozitāti, oriģinālu interpretācijas meistarību, neviltotas emocijas un aizraujošu sniegumu. Tā koncertprogrammas smeltas no neaptverami plašiem baroka mūzikas avotiem, radot kaleidoskopisku noskaņu un krāsu bagātību.

Ansamblis Red Priest tika izveidots 1997. gadā un ar vairāk nekā 70 koncertiem gadā muzicē uz visprestižākajām skatuvēm Eiropā, Austrālijā un ASV, uzstājas radio un televīzijā, ir ierakstījis daudzus diskus, tādus kā Priest on the Run (Bēgošais priesteris), Nightmare in Venice (Šausmas Venēcijā) un The Four Seasons (Četri gadalaiki). Kritiķi raksturo Red Priest stilu kā elektrizējošu, izaicinošu, nevainojami kaldinātu, skaniski uzlādētu, briljantu un iedvesmotu, apburoši īpatnu. Iespējams, ansambļa nedaudz ekstravaganto muzikālo tēlu vislabāk raksturojis angļu muzikologs Džordžs Prets (George Pratt): "Ja neviens nešaus pār svītru, kā gan mēs uzzināsim, kas atrodas otrpus svītras?"

Red Priest jaunā izrāde Red Hot Baroque Show (Kvēlais baroka šovs) kurā baroka instrumentālā maģija savienojas ar moderno skatuves un gaismu tehnoloģiju, tapa 2005. gada februārī, savukārt aprīlī televīzijas kanālā ITV 1 tika pārraidīta dokumentāla pārraide ciklā South Bank Show.

Red Priest1

Pīrss Adamss nesen laikrakstā Washington Post atzīts par šobrīd vadošo blokflautas virtuozu pasaulē" Viņš uzstājies neskaitāmos festivālos un lielākajās koncertzālēs pasaulē, tai skaitā Londonas Karaliskajā festivālu hallē, Vigmoras un Karalienes Elizabetes koncertzālēs kā solists ar tādiem kolektīviem kā Filharmonijas orķestris, Angļu Simfoniskais orķestris, Senās Mūzikas akadēmijas orķestris, Singapūras Simfoniskais un BBC simfoniskais orķestris. Pīrss ierakstījis arī vairākus solo diskus, piemēram, dažādas balvas ieguvušo debijas disku ar Antonio Vivaldi kompozīcijām un beidzot ar Deivida Bedforda Koncertu blokflautai - vienu no daudziem skaņdarbiem, kas viņam sarakstīti. Viņš arī sameklējis, aranžējis un ierakstījis daudzus romantiskus skaņdarbus kas ir vairāku koncertprogrammu pamatā. Pilnīga informācija par viņa koncertu aktivitātēm atrodama mājas lapā.

Džūlija Bišopa ir viena no savas paaudzes izcilākajām baroka vijoļmūzikas speciālistēm ar virtuozu stilu, kas BCC Music Magazine raksturots kā psihodēlisks. Viņa apceļojusi pasauli vairāku britu senās mūzika ansambļu sastāvā, tai skaitā ar ansambli English Concert, kura dalībniece viņa bija sešus gadus. Viņa šobrīd ir ļoti pieprasīta orķestra vadītāja un soliste, it īpaši slavenajā Gabrieli Consort kolektīvā, ar kuru viņa uzstājusies starptautiskos pasākumos un piedalījusies daudzu disku ierakstīšanā Deutsche Grammophon firmā. Viņa bijusi soliste arī Florilegium, Brandenburg Consort un Hanover Band programmās un pasniedz baroka vijoļspēles tehniku Karaliskajā Mūzikas akadēmijā Londonā.

Andžela Īsta tiek uzskatīta par vienu no dinamiskākajām mūziķēm seno instrumentu mūzikas pasaulē un britu laikraksts The Times viņu uzslavējis par viņas čella spēles "pirmatnējo spēku." Viņa neskaitāmas reizes uzstājusies koncertos Londonas Karalienes Elizabetes un Vigmoras koncertzālēs gan kā soliste, gan continuo čelliste ar daudziem vadošiem Eiropas baroka mūzikas orķestriem. 1991.gadā Andžela izveidoja ansambli The Revolutionary Drawing Room"(Revolucionārā viesistaba), kas atskaņo Eiropas revolūciju laikmeta kamermūzikas darbus ar oriģināliem instrumentiem, un kura pirmie astoņi diski saņēmuši spīdošas atsauksmes visā pasaulē.

Hovarda Bīča unikāli plašā diapazona taustiņinstrumentu spēle laika gaitā izkopta, gūstot personisku pieredzi dziedātāja un vijolnieka ampluā. Kopš 1989. gada viņš regulāri sadarbojas ar Pīrsu Adamsu gan koncertos gan ierakstu studijā kā klavesīnists un pianists. Viņi uzstājušies vairākos koncertos Londonas Vigmoras koncertzālē un devušies turnejās pa Eiropu, Kanādu un Tālajiem Austrumiem. Viņš koncertējis un ierakstījis skaņdarbus kā solists un continuo mūziķis ar Les Arts Florissants, Apollo Chamber Orchestra un The London Mozart Players. Hovards bieži uzstājas radio un piedalās kā mūziķis un konsultants britu televīzijas kanālā 4TV.

Red Priest 2

Programmas apraksts

Populārais Holivudas pirāta tēls - šis simpātiskais, pārgalvīgais blēdis - protams neatbilst patiesajam noziedzīgajam arodam, ko tie piekopa, tādēļ pielīdzināt tādus neliešus augsti izglītotajiem baroka komponistiem ir šķietami ārkārtīgs pārspīlējums. Tomēr, palūkojoties tuvāk, var saskatīt paralēles, kuras rosina iztēli un ļauj mums paskatīties ar jaunām acīm uz vienu no viskrāšņākajiem laikmetiem mūzikas vēsturē.

Baroka ēras ievērojamākie mūziķi bija pirmatklājēji un avantūristi, kas ar neprātīgu aizrautību kuģoja pa pārmaiņu jūrām, nebeidzami meklēdami aizvien jaunas mūzikas bagātības, lai kairinātu publikas ausis un aizkustinātu sirdis. Tikai retrospekcija izveidojusi mītu par augstprātīgo, likumu žņaugos iespīlēto komponista tēlu ar spalvu un pergamentu; realitāte bija daudz piezemētāka, vairums komponistu bija uzdzīvotāji, mīlēja iedzert, aplidot dāmas, dzīvot ekstravagantu bohēmiešu dzīvi un, ja nepieciešams, papildināt savus ienākumus ar visai apšaubāmiem paņēmieniem. Tomēr paradoksāli, ka tieši šajā nebūt ne ideālajā pasaulē tika radīti visdižākie mākslas šedevri.

Muzikālais pirātisms izpaudās dažādās formās - no kompozīciju tēmu un ideju zagšanas līdz mazpazīstamu komponistu darbu piedēvēšanai slaveniem komponistiem - izplatīta prakse neizvēlīgu tā laika mūzikas izdevēju vidū. Svešu darbu aranžēšana bija parasta parādība tajā laikā un, tik tiešām, ja pagātnes komponisti būtu redzējuši mūsu pūliņus šodien precīzi reproducēt viņu notis un nianses, viņi visticamāk būtu apstulbuši no pārsteiguma - šāda pieeja būtu galīgā pretrunā ar viņu pašu avantūristisko garu.

Šodienas programmā ietverti ne tikai plaģiāta paraugi no paša baroka laikmeta, tādi kā Hendeļa Aria Amorosa, kuru dižais meistars nozaga mazpazīstamam komponistam Kaizeram - bet arī daži jaunāki baroka darbu zādzību gadījumi. Visslavenākais ir ‘Albinoni' Adagio, šis brīnišķīgais briljants, kuru patiesībā 1940. gadā komponējis itāļu muzikologs Remo Giazzoto, kurš, iespējams, cerēja, piedēvējot šo darbu itāļu baroka vecmeistaram, palielināt tā publikācijas vērtību. Mūsu pašu transkripcijas daļēji iedvesmojuši 20.gs. sākuma vijolnieki, kuri bieži ‘aizņēmās' un no jauna aranžēja baroka laikmeta repertuāru, lai to pielāgotu romantiskajām koncertu programmām - Baha dzīvespriecīgā ‘Prelūdija', Leklēra ritmiskais ‘Tamburīns' un Vitali dižā ‘Čakona' ir tikai daži no darbiem, kas šādi kļuvuši slaveni.

Pirātu tēma tālāk attīstās dažos mazpazīstamos darbos par jūrasbraucēju tēmu, ko sarakstījuši Simoneti un Tartini kā arī Kuperēna svītā , kuru apkopojis un aranžējis Hovards Bīčs no komponista lieliskajiem solo darbiem klavesīnam, kas ataino tipisku dienu baroka pirāta dzīvē...

Antonio Vivaldi - īstā Venēcijas Sarkanā Mūka - dzīve ir baroka ekstravagances paraugs. Angļu komponists Viljams Hejess (William Hayes) viņu raksturo kā cilvēku, 'kura konstitūcijā ir pārmērīgi daudz dzīvsudraba', šis raksturojums pārliecinoši saklausāms divos ekstravertajos koncertos, kas tiks izpildīti šajā programmā: galantajā Koncertā re minorā no ‘L'Estro Armonico', un jūras bangošanā, kas dzirdama slavenajā ‘Tempesta di Mare', kuru esam papildinājuši ar dažiem tipiskiem kuģotāju iestarpinājumiem, no kuriem vienkārši nespējām atturēties!

Pīrss Adamss 2006

Atpakaļ

Baha muzikas fonds, Hipokrata iela 35-32, LV-1079, Riga, Latvija, talr.: 29208181, e-pasts: bachfestival@inbox.lv