Solists Viljams Formens
/trompete/

Rīgas Festivāla orķestris 
Cantigas
Diriģents
Normunds Šnē

Edgars Varēzs
Tuning Up

Ģērģs Ligeti
San Francisco Polyphony
Mysteries of the Macabre


Ernests Blohs
Proclamation

Maija Einfelde
1. simfonija



RFO sponsori

 

 

"Tas, ka esi labi zināms komponists, nebūt nenozīmē, ka esi labi atalgots. Retie manu darbu atskaņojumi neko daudz neienesa, bija jādzīvo bohēmisks, teju klaidoņa cienīgs dzīvesveids. Un tomēr es atteicos rakstīt kinomūziku, pat tolaik, kad tas būtu bijis ļoti ienesīgi. Baidījos, ka tas kompromitēs manu talantu. Jutu, ka kino ir pasaule, kas var jūs korumpēt. Gribēju būt radikāls un nekompromitēt savas idejas. Tas var skanēt pompozi, bet tāds bija mērķis, kuru sev izvirzīju dzīvē..." Tā saka pasaulslavenais komponists Ģērģs Ligeti, atceroties tālos sešdesmitos.

Šopavasar viņam palika astoņdesmit, visa gada garumā visā pasaulē ar nepieredzētu intensitāti skan viņa mūzika. "Ierindā", lai suminātu vienu no izcilākajiem šī laika skaņražiem ir arī mūsējie - ĢĒRĢS LIGETI būs Jaunās mūzikas festivāla ARĒNA centrālā persona, Ģērģa Ligeti Sanfrancisko polifonija un Le Grand Macabre trompetei un orķestrim (tāda paša nosaukuma operas rosināts opuss) skanēs Rīgas Festivāla orķestra koncertā Latvijas Nacionālajā operā 10.oktobrī.

Ligeti bezgala interesanti stāsta par savu dzīvi un mūziku, viņu citēt varētu lappušu lappusēm. Tomēr tieši vārdi par ideju nekompromitēšanu likās īpaši iederīgi, domājot par gaidāmo MAIJAS EINFELDES Pirmās simfonijas pirmatskaņojumu tai pašā Festivāla orķestra koncertā. Īpaši iederīgi, arī domājot par viņas lomu mūsu kultūrvidē kopumā. Pat ja Maija Einfelde nekad nav gribējusi būt tik ļoti radikāla kā Ligeti, kurš tieši radošo centienu dzīts 1956. gadā pameta sociālistiskajā reālismā iestigušo Ungāriju un devās uz Rietumiem…Einfelde visu laiku ir bijusi tepat, tepat vien nekad nekompromitēdama savas idejas, nekad nekompromitēdama to žanru, kurā strādājusi. Par savu dzīvi un mūziku viņa gan nekad nemēdz stāstīt pārāk daudz, varbūt arī tāpēc mēdz teikt, ka Maijas Einfeldes autobiogrāfija ir viņas mūzika.

Kas tik viss dzīvē nenotiek - arī ar Ligeti un Einfeldi! Jo tieši kino Ligeti vārdu ieskandināja miljoniem klausītāju apziņā pēc tam, kad viņa mūziku savās filmās lietā lika Stenlijs Kubriks. Savukārt Maija Einfelde, kas vienmēr teikusi, ka vislabprātāk komponē konkrētiem mūziķiem, ar kuriem darba procesā iespējams panākt visciešāko kontaktu - un skaidrs taču, ka visparocīgāk tas padodas kamermūzikā, nu raksta simfoniju! Un varbūt tieši tā arī jāaicina uz šo Festivāla orķestra koncertu - kā ideju tīrības paraugstundu…

Ināra Jakubone